Hoe combineer je yoga met een druk gezinsleven?

Jouw dag begint al vroeg. Je brengt je kinderen naar school en ’s middag naar de sport (en haalt ze een uur later weer op). Ondertussen laat je je hond uit, doe je boodschappen en o já… er moet natuurlijk ook nog gewerkt worden.

Wanneer je een druk gezinsleven hebt, is het soms lastig om een momentje voor jezelf te vinden. Een momentje om even je hoofd leeg te maken en te ontspannen. Naar de sportschool gaan neemt veel tijd in beslag en je ziet er als een berg tegenop om op die saaie loopband te hollen. Voel je dit? Dan is yoga misschien wel de oplossing voor jou. In dit artikel vertel ik hoe yoga een aanvulling kan zijn op jouw drukke gezinsleven. 

Yoga oefeningen hoeven niet veel tijd te kosten

Mindfulness en innerlijke rust zijn onderwerpen die tegenwoordig vaak voorbijkomen. Niet heel gek ook, want we zijn het tegenwoordig gewend om alsmaar te presteren. Voor ieder mens is het belangrijk om rust te creëren – in je hoofd én in je lijf. Zeker als je een volgeplande agenda hebt. Een burn-out komt snel om de hoek kijken. En je weet wat ze zeggen: “Voorkomen is beter dan genezen.”

Yoga helpt je om bewuster te worden van je lichaam en geest. Je zorgt ervoor dat je mentale gezondheid verbetert en tegelijkertijd komen je spieren in actie. De perfecte combinatie dus. Hiervoor hoef je echt geen lange yogasessie’s te doen. Er zijn bijvoorbeeld een aantal simpele yoga oefeningen die je kunt uitvoeren als je ’s ochtends opstaat en voordat je naar bed gaat. Deze kosten maar een paar minuutjes van je tijd en het leveren je enorm veel op!

Begin de dag met een Zonnegroet.

De zonnegroet is een reeks van oefeningen. Deze oefeningen zorgen ervoor dat je vol energie aan je dag begint – en een goed begin is het halve werk. Daarnaast versoepelt en versterkt de zonnegroet bijna alle spieren in je lijf. Daarmee ben je zowel lichamelijk als geestelijk goed voorbereid op een drukke dag.

Eindig de dag met ontspanning.

Kies ’s avonds voor bijvoorbeeld een fijne Yin yogales, of een Yoga Nidra. Hiermee zorg je ervoor dat je lichaam zich ontspant en je hoofd rustiger wordt. Ook een korte meditatie van een paar minuten kan al enorm helpen bij het kalmeren van je gedachtenstromen. Je zult merken dat wanneer je je dag afsluit met een paar rustige oefeningen je veel eerder in slaap valt, maar ook beter slaapt. Slaap lekker!

Maak het makkelijk voor jezelf

Tussen de bedrijven door is het niet altijd even makkelijk om tijd vrij te maken. Dat begrijpen wij. Yoga staat voor rust en ontspanning. Geef dit eens aan jezelf cadeau. 

Denk voor jezelf eens na; wanneer ben je het meeste toe aan rust? Misschien is dit na een drukke werkdag of aan de start van je weekend. Selecteer aan het begin van je week alvast de lessen die je wilt gaan volgen en bewaar ze als favoriet. Zo kun je meteen van start gaan.

Het helpt ook om een fijne plek voor jezelf te creëren. Een ruimte in huis waar je helemaal tot rust komt. We hebben speciaal voor jou een aantal tips geschreven over hoe je deze fijne plek kunt inrichten. Even weg van alle prikkels. Wie weet steek je andere gezinsleden wel aan met jouw innerlijke rust en staan jullie straks met z’n allen in de boomhouding op zondagochtend!

Tula Yoga Online - yoga en een druk gezinsleven

Vind een yoga routine die bij jou past

We hebben al eerder een artikel geschreven over het opbouwen van een yogaroutine. Onze beste tip blijft om wekelijks één of twee momenten in de in je agenda te reserveren waarop je yoga gaat doen. Beschouw deze momenten als ‘heilige me-time momenten’.

Sta je onder druk of spanning en wil je leren hoe je hiermee omgaat? Dan hebben we een collectie online cursussen die jou kunnen helpen bij het ontstressen en ontspannen. Deze lessen zijn allemaal online te volgen. Op jouw eigen tempo en wanneer het jou uitkomt. Door een cursus te volgen krijg je eerder je eigen routine en merk je sneller het effect van je yoga oefeningen.

Kamp je met slapeloze nachten?

Kijk dan eens naar onze online cursus ‘Yoga voor betere nachtrust’. In deze cursus leer je hoe yoga je kan helpen om beter te slapen. Want, door beter te slapen sta je energieker op. En wanneer je opstaat met meer energie wordt je dag een stuk prettiger.
We hadden de cursus daarom ook ‘Yoga voor een energiekere dag’ kunnen noemen.

Heb je last van opgebouwde spanning of stress?

Als je last hebt van opgebouwde spanning of stress kan de ‘Restorative Yoga cursus‘ voor jou de oplossing zijn. Tijdens deze cursus leer je om weer te ontspannen en opnieuw in balans te komen. Je leert los te laten en naar je eigen lichaam te luisteren.            

Probeer nu 14 gratis online yogalessen!

Op onze website vind je alle cursussen, series en lessen. Vind je het lastig om te bepalen waar je aan toe bent? Neem dan gerust contact met ons op, wij denken graag met je mee.

Geschreven door: Laura Kortekaas

Deel je ervaring

We vinden het superleuk als je een reactie op dit artikel achterlaat onderaan deze pagina.
Hoe integreer jij yoga in je dagelijks leven?

Doe yoga met ons

Volg thuis yogalessen. Kom in contact met medeyogi's en word geïnspireerd door wisselende nieuwe video's.

Anderen bekeken ook:

yoga tijdens zwangerschap

Waarom yoga goed is tijdens je zwangerschap

Ik hoor je al denken: ik kan mij echt niet in allerlei bochten wringen met mijn zwangere buik. En dat is geen vreemde gedachte. Yoga …

Lees verder
yoga voor ouderen

Waarom yoga voor ouderen een goed idee is 

Je bent nooit te oud om te leren, toch? Dat klinkt misschien simpeler gezegd dan gedaan. Wij begrijpen heus wel dat je jezelf niet meer …

Lees verder

Meer lezen

up