fbpx

Hoe voorkom je blessures bij online yoga?

Blessures kunnen er zomaar opeens zijn, zonder dat je hebt gemerkt dat ze eraan kwamen. Zeker bij het volgen van online yogalessen, zonder een docent die je af en toe de juiste richting op wijst, is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. 

Graag deel ik vier tips om je yoga practice zo veilig mogelijk te maken. 
Mocht je toch vragen hebben over een les, of specifieke houding, stel dan je vraag in de community. We helpen je graag!

Hoe voorkom je blessures bij online yoga?

Tip 1: Luister naar je lichaam

Het lijkt zo makkelijk en eigenlijk is dat het ook. Want je lichaam is fascinerend. Het stuurt continue signalen naar je hoofd waar je iets mee kunt 😉 Maak daar gebruik van en luister naar deze signalen. Voel je bijvoorbeeld een stekende pijn, of voelt een houding echt niet prettig? Pas dan de houding aan op een manier die wel goed voelt en waarin je ontspannen door kunt ademen.
Yoga gaat niet om een perfect plaatje en ieder lichaam is anders. Luister hier dus goed naar.

Tip 2: Pas aan waar nodig

Check voor, tijdens en na de les altijd even in bij jezelf hoe je je voelt. Zo ook in iedere houding die je doet. Je kunt er altijd voor kiezen je houding iets aan te passen. Gebruik hier eventueel yoga props voor. 

Voelt de houding echt niet goed? Neem dan even pauze en kom in de kindhouding. Adem een paar keer diep in en uit en pak de practice dan rustig weer op.

Tip 3: Kies een les die je op dat moment nodig hebt?

Iedere dag is anders en iedere dag zit je anders in je vel. De ene dag heb je zin in actie en de andere dag heb je zin in ontspanning. Kies dan ook de les die op dat moment goed voelt, zodat je je lichaam en geest echt geeft wat het dat op dat moment nodig heeft.

Kindhouding Tula
Kindhouding

Tip 4: Van blessures kun je leren

Een blessure is niet fijn, maar wel ontzettend leerzaam. Als je pijn hebt in je knie kan het zijn dat er niks met je knie aan de hand is, maar dat de pijn veroorzaakt wordt door een probleem in je heupen of door een situatie op dat moment in je leven. Stress is zelfs één van de grootste veroorzakers van blessures.

Blessures komen en gaan en willen ons vaak iets vertellen. Raak niet in paniek en probeer te luisteren en te communiceren met je lijf en diep van binnen.

Door: Viki Stelma-Boviatsis

Doe yoga met ons

Volg thuis yogalessen. Kom in contact met medeyogi's en word geïnspireerd door wisselende nieuwe video's.

Anderen bekeken ook:

Het starten van een yoga routine

Nieuwe gewoontes vormen

Vind je het lastig om yoga écht onderdeel te maken van je dagelijks leven? Een yogales volgen zodra je voelt dat je eraan toe bent, …

Lees verder
Het yoga dagboek

Vragen voor in jouw dagboek

Heb jij een dagboek? De afgelopen maanden zijn we allemaal uit onze dagelijkse routines getrokken en hebben we veel veranderingen moeten doorstaan. We hebben laten …

Lees verder

Meer lezen

up