fbpx

Nieuwe gewoontes vormen

Vind je het lastig om yoga écht onderdeel te maken van je dagelijks leven?
Een yogales volgen zodra je voelt dat je eraan toe bent, of wanneer je tijd hebt, is meestal niet de meest succesvolle manier. Met een druk leven heb je vaak weinig tijd en zodra je voelt dat je eraan toe bent ben je eigenlijk al te laat.

Maar hoe gaat dit dan wel lukken?

We onderzoeken in dit artikel hoe het werkt om een nieuwe gewoonte te vormen en we delen tips over het starten van jouw yogaroutine.

Een nieuwe gewoonte krijg je door bewuste herhaling. Zowel het gedrag als de situatie waarin het gedrag plaatsvindt speelt een belangrijke rol bij het creëren van een gewoonte. Door iets genoeg te herhalen in hetzelfde scenario zal een activiteit instinctief gaan aanvoelen in je brein, of het nu gaat om het bijten op je nagels tijdens het lezen of elke ochtend een yogales volgen.

Het probleem is dat het brein niet zo gemakkelijk te manipuleren is en het is niet de enige speler in het ‘gewoontevormingsspel’. Tijd is ook een grote factor. Dus, hoe ondersteunen de hersenen gewoontegedrag en hoelang duurt het om letterlijk van gewoonte te veranderen?

Acht tips om een nieuwe gewoonte te vormen

Je brein en gewoontes

in je hersenen worden impulsen doorgeven via de ruimtes tussen cellen die we synapsen noemen. Synapsen zijn hard aan het werk om alles wat je doet of denkt te vergemakkelijken. Als iets keer op keer wordt gedaan, wordt dat pad langs de synapsen toegankelijker en is het eenvoudiger voor de impulsen om daarlangs te reizen. Kortom, je hersenen zetten een actie op de automatische piloot – oftewel een nieuwe gewoonte wordt gevormd. Maar hoelang duurt dit?

Vaak wordt gezegd dat een nieuwe gewoonte vormen 21 dagen duurt, of 44, of 60.
Zoals je ziet, echte overeenstemming hierover is er dus niet. Houd je daarom niet teveel vast aan een bepaalde periode.

Gewoonten zijn afhankelijk van de persoon

Ervaring, persoonlijkheid en psychologische factoren spelen allemaal een rol bij gewoontevorming. Dus hoe snel een nieuwe handeling een gewoonte wordt verschild van persoon tot persoon. Sommige mensen zijn van nature meer gedisciplineerd dan anderen, terwijl anderen meer tijd of mogelijkheden hebben om een nieuwe gewoonte te vormen.

Gewoonten zijn afhankelijk van de gewoonte

Het is geen verrassing dat het gedrag achter de gewoonte een enorme invloed heeft op hoelang het duurt om ook instinctief te worden. Factoren die van invloed zijn op de gewoontevorming zijn onder meer: ​​de complexiteit van de gewoonte, de tijd die de gewoonte in beslag neemt en het vereiste inspanningsniveau.

Ondanks de factoren die gewoontevorming tegengaan, is het heel goed mogelijk om een ​​nieuwe gewoonte te creëren. Hier zijn acht tips om je op weg te helpen.

Acht tips om een nieuwe gewoonte te vormen

  1. Weet waarom je het doet. Een nieuwe gewoonte vormen zonder duidelijke reden is verschrikkelijk moeilijk. Visualiseer de voordelen van het aanleren van de nieuwe gewoonte. Telkens wanneer je merkt dat je terugvalt, stel je dan voor hoeveel beter de dingen nu en in de toekomst zullen zijn vanwege de nieuwe gewoonte.
  2. Begin klein en doe één ding tegelijk. Wanneer je je concentreert op het vormen van slechts één gewoonte, wordt de kans om eraan vast te kunnen houden aanzienlijk verhoogd.
  3. Houd je voortgang bij (onze favoriet!). Toen we als doel hadden om meer te mediteren hebben we daarvoor een maandkalender opgehangen in de slaapkamer. Zo één met grote vakken. Het doel was om iedere dag minimaal 10 minuten te mediteren. Als dit lukte zetten we een groot kruis door de dag op de kalender. Hierdoor werd het inzichtelijk en stiekem is het ook een fijn gevoel om iets af te vinken.
  4. Wees in het begin extreem consistent. Één dag missen worden al snel twee en voor je het weet ben je weer terug bij af.
  5. Stop niet als het te lang lijkt te duren. Onthoud dat er geen vaste tijdslimiet is voor het vormen van een gewoonte.
  6. Houd motiverende herinneringen bij de hand. In het begin, wanneer de inspiratiebron voor de nieuwe gewoonte vers in het geheugen ligt, is het gemakkelijk om aan het werk te gaan. Maar naarmate de tijd verstrijkt, begint de inspiratie soms te vervagen.
  7. Informeer je directe omgeving. Laat ze weten waar je mee bezig bent. Wil je bijvoorbeeld drie ochtendlessen per week volgen. Laat dit weten aan je partner, kinderen, en huisdieren. Op die momenten is het ‘niet storen’ heilig (lees ook het voorbeeld hieronder)
  8. Minimaliseer verstoringen bij het starten van een nieuwe gewoonte. Als je bijna op vakantie gaat, midden in een verhuizing zit of andere hindernissen tegenkomt in je normale routine, is dit niet het moment om te proberen een nieuwe gewoonte aan te leren.

Het starten van een yoga routine

Met de bovengenoemde tips kunnen we beginnen met het starten van een yogaroutine. Wat je hiervoor moet bepalen is al volgt. Zodra je deze vragen hebt beantwoord kun je aan de slag.

  1. Hoe vaak per week wil je yoga beoefenen
  2. Welke dagen zijn hier het meest geschikt voor (kies vaste dagen iedere week)
  3. Hoeveel tijd wil je besteden aan je yogales
  4. Op welk moment van de dag doe je het liefste yoga

Praktijkvoorbeeld

We delen graag het verhaal van Saskia Vrede.
Saskia wilde graag vaker yoga doen, omdat ze verwachtte zich daar lekkerder door te gaan voelen. Echter kon ze er geen tijd voor vinden met haar werk en gezinsleven. Om toch te proberen een nieuwe gewoonte te vormen heeft ze de vragen als volgt beantwoord.

  • Drie keer per week een yogales volgen
  • Op maandag, donderdag en zaterdag.
  • Maximaal 30 minuten per les.
  • ’s Ochtends komt het beste uit. Ze heeft de wekker 15minuten eerder gezet.

Wat ze allereerst heeft gedaan is het haar man en kinderen (4 en 7 jaar) vertellen. Maandag-, donderdag- en zaterdagochtend zijn ‘Saskiamomenten’. Op Tula Yoga Online heeft ze 5 lessen uitgezocht die maximaal 30 minuten duren en deze als favoriet aangevinkt. Op deze manier hoeft ze ’s ochtends geen keuzes te maken. Saskia heeft geen kalender gemaakt, maar haar man heeft beloofd op alle drie dagen een kop verse thee voor haar klaar te hebben staan zodra ze klaar is. Toch een soort ‘beloning’.
Na vier weken was dit ritme al zo gewoon dat zelfs de kinderen ’s avonds zeiden dat het de dag erna weer yogadag was voor Mama. Saskia haar yogalessen zijn nu vast onderdeel van haar/hun leven geworden en soms doet ze zelfs langere lessen, of een extra les op zondag.
Resultaat: Saskia vindt het heerlijk dat ze eindelijk meer yoga doet en voelt zich uitgeruster en stiekem een beetje trots.

Het voorbeeld van Saskia is er maar één manier waarop je een yogaroutine kun vormen.
Hoe doe jij dit?  Of, op welke manier wil jij graag een yoga routine opbouwen?
Deel het in de Tula Community! Op deze manier heb je meteen anderen waar je op terug kunt vallen als je het ritme even kwijtraakt.

Veel plezier!
xTula

up