Positieve affirmaties: dit is hun kracht!

Positieve affirmaties: dit is hun kracht! 

Van ‘dromen’ naar ‘zijn’, dat is de kracht van positieve affirmaties. Dit klinkt misschien zweverig, maar dat is het niet. Beroemdheden zoals Beyoncé en Oprah Winfrey voegen dagelijks een portie positiviteit toe aan hun dag, om zo verder te komen in het leven. 

Inhoudsopgave

Wat zijn affirmaties?

Een affirmatie is simpel gezegd een gedachte die je wilt manifesteren.
Hoe vaker je een specifieke gedachte herhaalt, hoe meer je erin gaat geloven en het je onbewuste binnengaat.
Je creëert hiermee een nieuwe overtuiging. Hoe groter je overtuiging, hoe groter de kans dat jouw positieve affirmatie zich zal manifesteren in je leven. Het gaat hier dus echt om de kracht van de herhaling.
 

positieve affirmaties

Eigenlijk heeft iedereen al zijn eigen overtuigingen. Deze zijn alleen vaak negatief: 

  • “Ik ben te dik.” 
  • “Ik snap dit toch niet, dus laat maar.”  
  • “Dit is niks voor mij!”  
  • “Ik kan dit niet.”  
  • “Ik ben niet goed in…” 
  • “Ik ben bang voor…” 

Het is triest dat zoveel mensen in de greep van deze gedachten worden gehouden. Meestal onbewust. Een overtuiging creëer je namelijk niet van de één op andere dag. Het gebeurt door regelmatig dezelfde gedachten te herhalen gedurende een lange periode.  

Je kunt bijvoorbeeld negatieve gedachten over jezelf ontwikkelen na een onprettige ervaring in je studententijd. Misschien ben je wel gepest, of zeiden mensen steeds dat je wiskunde beter kon laten vallen, omdat je er pepernoot van bakte. Hoewel er een kans bestaat dat mensen dit zeiden om jou te beschermen, zou jij hieruit op kunnen maken dat je niet goed genoeg bent. Dat je iets niet kunt. Dat je dom bent. Deze negatieve gedachte, ofwel affirmatie, is in de loop der jaren een bikkelharde overtuiging geworden en heeft zich in jouw leven gemanifesteerd.  

Om wat meer positiviteit aan je leven toe te voegen, kan dit een goed moment zijn om te beginnen met iedere dag één of meerdere positieve affirmaties op te schrijven. Een positieve gedachte waarvan je een overtuiging wilt maken.   

Hoe maak je positieve affirmaties?

Een positieve affirmatie formuleren is zeer eenvoudig. Je moet het vooral niet moeilijker maken dan dat het is. Het is gewoon wat het is: een positieve gedachte. Er zijn echter wel manieren om een krachtigere affirmatie te formuleren.  

Een krachtige positieve affirmatie begint altijd met ik. Jij bent namelijk het en de enige waar je direct invloed op hebt. Jij bent de basis voor het doorvoeren van een verandering in jouw leven.   

Formuleer je affirmaties in de tegenwoordige tijd. Je wilt namelijk een verandering doorvoeren in je toekomst. Vraag jezelf dus – met een kritisch oog – af wat je wilt bereiken. Wat zou je graag anders willen in je leven?  

Verder is het essentieel om je affirmaties positief te formuleren. Schrijf op wat je wél wilt en niet wat je niet wilt. Hierdoor versterk je de kracht van een affirmatie.  


Voorbeelden van affirmaties 
 

Positieve affirmaties om de dag mee te beginnen: 

  • Ik heb een leuke dag vandaag  
  • Ik grijp nieuwe kansen aan 
  • Ik houd van het leven 
  • Ik ben dankbaar voor vandaag 
  • Ik heb vertrouwen in mezelf 
  • Ik ben goed zoals ik ben 
  • Ik zit lekker in mijn vel 
  • Ik heb genoeg tijd 

 
Positieve affirmaties zelfvertrouwen:  

  • Ik ben mooi 
  • Ik mag er zijn 
  • Ik doe mijn best 
  • Ik kan meer dan ik denk 
  • Ik geloof in mezelf 
  • Ik kan alles aan 
  • Ik ben trots op mezelf  
  • Ik ben het waard om geliefd te worden 

Wanneer en hoe doe je een affirmatie?

Vooropstaat dat je een moment van de dag voor jezelf neemt om je positieve affirmaties te formuleren. Veel mensen doen dit in de ochtend als zij net wakker zijn. Dit is het moment dat zij nog niets ‘moeten’ en echt even de tijd hebben voor zichzelf. Denk jij nu: tijd!? ’s Ochtends heb ik allesbehalve tijd voor mezelf! Dan willen wij je bij deze uitnodigen om je wekker vanaf morgen 15 minuten eerder te zetten.  

Als je ’s ochtends nog sneller door het huis gaat als een tijger achter zijn prooi, is de rest van je dag al bepaald. De stress zit in je lichaam en gaat er niet meer uit. Door je wekker maar 15 minuten eerder te zetten, zet je de eerste stap naar meer rust, geluk en gezondheid.   

Vraag je je dan nu af wanneer je positieve affirmaties moet formuleren? Zet je wekker dan nog maar een kwartiertje eerder. Dan kan je én positieve affirmaties formuleren én rustiger aan doen. Het formuleren van affirmaties hoeft namelijk niet lang te duren. Een paar minuten per dag is voldoende om op termijn grote veranderingen door te voeren in jouw leven.  

Je kunt je affirmaties opschrijven of in gedachten voorbij laten komen. Doe vooral wat goed voelt voor jou. Er is geen goed of fout.  

Heb je echt heel weinig tijd? Kijk jezelf dan aan in een spiegel tijdens het tandenpoetsen en herhaal je affirmatie in gedachten zolang je aan het poetsen bent. 

positieve affirmaties

Formuleer positieve affirmaties die bij jou passen

Je hebt nu enkele voorbeelden gezien van positieve affirmaties. Dit betekent niet dat dit dé affirmaties zijn die voor jou werken of waar jij behoefte aan hebt. Formuleer een positieve affirmatie die bij jou past. Dat doe je door jezelf af te vragen waar je tegenaan loopt, wat je graag anders zou zien en welke gedachten je gaan helpen bij het omzetten van die ‘droom’ naar ‘zijn’.  

Positieve affirmaties tijdens een yogales

Ook een yogales kun je gebruiken om je positieve affirmaties te oefenen. 
Heb je het bijvoorbeeld altijd heel druk en gun je jezelf weinig. Probeer dan de affirmatie ‘ik doe mijn best’, of ‘ik verdien tijd voor mezelf’.
Wil je meer zelfvertrouwen dan zou je kunnen proberen om ‘Ik doe het goed’, of ‘ik ben trots op mezelf’ als affirmatie te gebruiken. 
Kijk vooral wat voor jou werkt. 

Wat ikzelf fijn vind om te doen is om deze affirmatie uit te spreken, in gedachten, in de twee minuten voordat ik een les start. Ik zit dan stil op m’n mat en sluit m’n ogen om aan te komen op m’n mat en voor te bereiden op de les. Soms herhaal ik de affirmatie tijdens de les, maar in ieder geval altijd nog één of twee keer tijdens Savasana om de les af te sluiten. 

Geschreven door: Laura Kortekaas.

Doe yoga met ons
Volg thuis yogalessen. Kom in contact met medeyogi's en word geïnspireerd door wisselende nieuwe video's.
Anderen bekeken ook:
Blog: Alles wat je moet weten over Yoga Nidra

Alles wat je moet weten over Yoga Nidra: Een diepgaande introductie

Yoga Nidra is diepgeworteld is in de tradities van yoga en meditatie. Deze yogastijl wordt steeds populairder in de moderne wereld van vandaag. Het wordt …

Lees verder
Doe mee met de online yoga - 7 dagen yoga challenge

Online Yoga Challenge – in 7 dagen vol energie

Zeven dagen yogalessen volgen onmogelijk?Niet met de online yoga challenge! We weten allemaal dat het lastig is om nieuwe gewoontes te starten. Je begint goed …

Lees verder
Meer lezen
up