Waarom yoga voor ouderen een goed idee is 

Je bent nooit te oud om te leren, toch? Dat klinkt misschien simpeler gezegd dan gedaan. Wij begrijpen heus wel dat je jezelf niet meer in allerlei – letterlijke – bochten gaat wringen. Als je aan yoga denkt, denk je misschien aan allerlei moeilijke poses, maar yoga is veel meer dan dat. Het heeft een enorme positieve invloed op je lichaam en geest. Iets waar je juist op latere leeftijd veel baat bij hebt. In dit artikel leg ik uit waarom yoga voor ouderen een goed idee is. Wie weet is die boomhouding voor jou straks wel een makkie… 

Inhoudsopgave

De voordelen van yoga op het oudere lichaam

Dat ouderdom gepaard gaat met lichamelijke kwaaltjes hoef ik jou waarschijnlijk niet uit te leggen. In welke mate je hier ook last van hebt, het is belangrijk om je lichaam soepel te houden. Zelfs als je gezegend bent met een lijf dat topfit is. Bij yoga gaat het er niet om dat je de snelste bent, de lenigste of de sterkste. Het gaat erom dat je oefeningen doet aanpast aan jouw niveau. 

Wist je dat yoga uitermate geschikt is bij aandoeningen zoals artrose, artritis, incontinentie en hoge bloeddruk? Daarnaast is yoga een sport die vaak geadviseerd wordt bij mensen met reuma. Wanneer jij kampt met één van deze aandoeningen, of een andere aandoening, is het verstandig om met één van onze yoga docenten te bespreken welke oefeningen geschikt zijn voor jou. 

Om je een beeld te geven van yoga willen wij je alvast een kijkje geven in een aantal eenvoudige oefeningen en waar ze goed voor zijn. Dan weet je ook direct waar wij en onze docenten het tijdens de yoga les over hebben.

  • Koe en kat houding: doordat je je rug hol maakt en daarna weer bol, draagt deze houding bij aan het soepel houden van je rugspieren. 
  • Opwaartse groet: bij deze houding strek je je hele lichaam. Heerlijk toch? Voeg hem toe aan je dagelijkse ochtendroutine en je begint direct flexibel aan je dag. 
  • Berg: deze houding oogt simpel, omdat het lijkt alsof je alleen maar rechtop hoeft te staan. Maar wanneer je hem goed uitvoert, versterk je alle spieren in je lichaam. 

Tijdens het doen van yoga oefeningen wordt je bloedsomloop gestimuleerd. Dit is goed voor je hart, bloeddruk en ademhaling! 

De voordelen van yoga op de oudere geest

Naast dat yoga een positieve invloed heeft op het ouder wordende lichaam, wordt ook de geest niet vergeten. Het lichaam en de geest hebben immers een diepe connectie. Lichamelijke kwalen kunnen invloed hebben op de geest en andersom. Beter gezegd: yoga brengt lichaam en geest samen. Van meditatie en spiritualiteit tot ademhalings- en geestversterkende oefeningen. Je kunt het allemaal vinden binnen yoga.  

Dit zijn de voordelen van yoga voor de oudere geest op een rijtje:  

  • Een betere ademhaling: bij yoga leer je om via je buik te ademen. Hierdoor gebruik je je longcapaciteit het best. Doordat er meer zuurstof in je bloed komt, krijg je meer energie. 
  • Het brengt ontspanning: dit klinkt misschien vanzelfsprekend – en geldt voor alle leeftijden – maar yoga brengt ontspanning. Het helpt je om nare gedachtes los te laten en je emoties de ruimte te geven.   
  • Een betere concentratie: tijdens yoga leer je om je bepaald gevoel of punt te concentreren. Dit zorgt voor afleiding en versterkt je concentratie.  

Yoga geeft zelfvertrouwen en verlaagd de kans op vallen.

Een feit is dat de kans op vallen toeneemt als je ouder wordt. Misschien maak jij je hier weleens zorgen over, of durf je zelfs bepaalde dingen niet meer te doen door deze angst. Wij kunnen je vertellen dat je met yoga je balans kunt terugvinden. Met yoga oefeningen werk je namelijk aan het verbeteren van je spierkracht, coördinatie en mobiliteit – wat er weer voor zorgt dat de kans op vallen automatische kleiner wordt. En de grootste groep yogi’s zegt beter te kunnen slapen door yoga. Dit heeft ook een grote invloed op je balans. Er zijn een aantal oefeningen waarmee je goed kunt werken aan je balans: 

  • Hartopener: deze oefening helpt je om rechtop te staan en een kromme rug tegen te gaan. Deze oefening kun je staand uitvoeren, of op een stoel. Doordat je borst naar voren duwt, open je letterlijk je hart.  
  • Rietstengel: zorgt dat je goed kunt aarden. Doordat je je aandacht naar je lichaam laat zakken, creëer je een beter bewustzijn van je lichaam.  

Volg een proefles online yoga op jouw tempo

Sta jij te popelen om je (weer) fit en in balans te voelen? Meld je dan aan voor één van onze drie abonnementen. Je kunt proeflessen volgen naar keuze en diverse yogastijlen en docenten ontdekken. Onze yogadocenten staan klaar om samen met jou op zoek te gaan naar de yogastijl die bij jou past.  

ONTDEK DE ABONNEMENTEN 

Geschreven door: Laura Kortekaas.
Doe yoga met ons
Volg thuis yogalessen. Kom in contact met medeyogi's en word geïnspireerd door wisselende nieuwe video's.
Anderen bekeken ook:
yoga tijdens zwangerschap

Waarom yoga goed is tijdens je zwangerschap

Ik hoor je al denken: ik kan mij echt niet in allerlei bochten wringen met mijn zwangere buik. En dat is geen vreemde gedachte. Yoga …

Lees verder
Mentaal gezond door yoga - Tula Yoga Online

Mentaal gezond door yoga

Je ziet en hoort het steeds vaker om je heen. Mensen maken zich zorgen en meer mensen dan ooit hebben last van een burn-out. Wat …

Lees verder
Meer lezen
up