fbpx

5 yoga hulpmiddelen die je gewoon in je huis vindt

5 hulpmiddelen in ieder huis

Yoga accessoires, ook wel yoga props genoemd, zijn hulpmiddelen die je yoga beoefening ondersteunen. Er zijn enorm veel opties in de aankoop van yoga props, maar wanneer je net begint met yoga of veel op reis bent dan kun je ook alternatieve kiezen. In dit artikel bespreken we de meest gebruikte props en wat je kunt gebruiken als alternatief. 

Wil je eerst een introductie zien van de props die wij het meest gebruiken? 
Fleur legt het je graag uit in onderstaande video. Deze video is onderdeel van de Beginnen met Yoga cursus.

1. Yogamat

Yoga beoefen je op een yogamat, maar is dat persé noodzakelijk?

Als je op reis bent en geen yogamat hebt meegenomen zou dat geen reden moeten zijn om geen yoga te doen. Reis je veel dan zijn er hele fijne dunne reismatjes, of speciale yogakleden. 

Alternatieven voor een yogamat

De rustige vormen van yoga kun je prima op een vloer, grote handdoek of kleed doen. 

Bij actievere vormen is het fijn dat je een beetje demping en een stroeve ondergrond hebt. Is er geen dempende ondergrond dan raden we aan om voorzichtig te zijn, omdat je gewrichten dan alle schokken moeten opvangen. Pas je yoga oefeningen daar een beetje op aan. 

Is de vloer glad dan zijn er speciale sokjes met extra grip die heel fijn zijn en makkelijker mee te nemen op reis.

Als je dan toch heerlijk op reis bent kun je een plek zoeken waar je lekker met je blote voeten in het zand of op het gras kunt staan.  

Laat het ontbreken van een mat geen reden zijn om jezelf geen yogales te gunnen.

2. Yogablok

Schermafbeelding-2020-10-09-om-14.07.41

Blokken zijn ideale hulpmiddelen wanneer je een ondersteuning mist of balans zoekt. Als je spieren net te kort zijn om bij de vloer te kunnen helpt een blok bij stabiliteit, zoals bijvoorbeeld in Trikonasana.

Een blok is ook fijn als rustpunt bij ontspan/stretch oefeningen. 

Alternatieven voor een yogablok

Zoek je een kleine verhoging bij zittende of liggende houdingen? Dan kan een stevig opgevouwen handdoek of deken al genoeg zijn.

Bij staande houdingen voldoet een stapeltje boeken vaak. Gebruik liever niet één boek op z’n zij. Deze kan omvallen, waardoor je misschien een verkeerde beweging maakt.

Als je balans zoekt dan is het in veel houdingen ook mogelijk om een stoel of de muur te gebruiken.

3. Yogariem (strap)

Een yogariem gebruik je wanneer een houding net niet lukt en je niet door eigen kracht verder komt. Denk hierbij aan vooroverbuigingen en twists.

Alternatieven voor een yogariem

Als je geen yogariem hebt kun je ook een dunne sjaal, stropdas of de band van je ochtendjas gebruiken. Voel je je vingertoppen elkaar aantikken in een twist dan kun je ook simpelweg je sok pakken. Werkt prima.

4. Bolster

Bolsters zijn heerlijke stevige kussens die restoratieve en yin yoga houdingen ondersteunen. Ze zorgen voor een aangename houding zonder dat de bolsters inzakken als je ze langer gebruikt.

Alternatieven voor een bolster

Een goed alternatief voor de bolster is het stevig oprollen van twee handdoeken. Dit zorgt voor stevigheid en toch een aangename ondersteuning. Kussens van je bank zijn over het algemeen ook geschikt omdat deze steviger zijn dan kussens van je bed. Deze laatste hebben vaak de neiging in te zakken waardoor de ondersteuning geleidelijk verdwijnt.

Als je geen bolster maar wel blokken hebt dan kun je er ook voor kiezen om een handdoek om het blok te wikkelen voor een zachte ondersteuning.

5. Meditatiekussen

Een meditatiekussen is heerlijk als je langere tijd lekker wilt zitten met je heupen hoger dan de vloer. Ze zijn zacht, maar blijven toch stevig.

Alternatieven voor een meditatiekussen

Heb je geen meditatiekussen? Gebruik dan andere stevige kussens of een blok met daarop een opgevouwen deken. Belangrijk is dat de kussens niet inzakken en je met een rechte rug kunt blijven zitten. 
Heb je moeite om langere tijd te zitten dan voldoet een stoel waar je rechtop in kunt zitten ook prima.

Veel gestelde vragen

Er zijn veel soorten yogablokken, dus bedenk goed waar je de blokken voor gaat gebruiken. 

Foam blokken zijn licht en geven een beetje mee, waardoor ze heel fijn zijn voor ontspanhoudingen en meditatie. Let wel op de juiste grootte.

Kurkblokken zijn wat zwaarder en geven niet mee, dus zijn ze geschikt voor ondersteuning bij staande en balanshoudingen. Ze vallen minder snel om dan foamblokken. 

Naast de meestgebruikte foam en kurkblokken kun je nog kiezen uit bijvoorbeeld hout en bamboe. Daarnaast zijn er gelukkig veel leveranciers die milieuvriendelijk blokken maken. 

We raden daarom aan om goed research doen en te bedenken waar je de blokken voor wilt gebruiken.

Wanneer je een boek gebruikt in bijvoorbeeld Trikonasana heb je de kans dat deze omvalt wanneer je er op ‘leunt’. Hierdoor kan het boek omvallen en heb je grote kans dat je een beweging maakt die je lichaam niet aangenaam vind. Dus om blessures te voorkomen raden we aan om blokken, een stoel, of een stapeltje boeken (die kan niet omvallen) te gebruiken.

Dit kan zeker. Een broekriem voelt vaak minder prettig dan een yogariem, maar voldoet prima. Vind je het fijn om een riem met een lus te gebruiken dan is een broekriem zelfs de beste keuze.

Doe yoga met ons

Volg thuis yogalessen. Kom in contact met medeyogi's en word geïnspireerd door wisselende nieuwe video's.

Anderen bekeken ook:

Thuis yoga doen

Welke yogales is geschikt voor mij?

Er zijn ontzettend veel yogastijlen waardoor je misschien door de bomen het bos niet meer ziet. We helpen je graag zodat jij kunt bepalen welke …

Lees verder
Mediteren praktische tips

Starten met mediteren

Mediteren is tegenwoordig heel normaal. Veel mensen praten erover, doen het en delen hun ervaringen online. Het is fantastisch om de mooie verhalen te horen. Toch …

Lees verder

Meer lezen

up