Welke yogales moet ik kiezen?

Er zijn ontzettend veel yogastijlen waardoor je misschien door de bomen het bos niet meer ziet. Dus, welke yogastijl moet je dan kiezen? We helpen je graag zodat jij kunt bepalen welke yogastijl bij jou past.

Wil je een keer iets anders proberen dan de stijlen die je al kent dan helpen we je hieronder graag met ideeën. In het overzicht van yogalessen kun je al heel goed selecteren op de diverse yogastijlen, maar ook op de lengte van de les en intensiteit. Bedenk daarom eerst waar je zin in hebt, of hoeveel tijd je hebt vandaag.

Naast de losse lessen hebben we ook speciale yogaseries voor je gemaakt. Deze series zijn net als een televisieserie. Begin bij nummer één en volg de lessen op volgorde. Iedere ‘aflevering’ gaat door op de voorafgaande ‘aflevering’ en zo volg je een logische en fijne serie. Iedere serie heeft een eigen thema, stijl of onderwerp.

Ben je nog niet zo bekend met yoga en wil je liever eerst meer leren? Volg dan onze 8-weekse Beginnen met yoga cursus en leer op een toegankelijk manier yoga beoefenen. 

De verschillende yogastijlen van Tula

Ashtanga yoga

Wat is Ashtanga yoga?

Ashtanga Yoga bestaat uit een vaste serie houdingen. Dit zijn zowel staande, zittende als liggende houdingen. Het is een dynamische serie die je krachtig en flexibel maakt, maar ook innerlijke rust brengt. Ontdek het zelf door continu in en uit de asanas (houdingen) te bewegen waarbij je gebruik maakt van je ademhaling. Probeer deze stijl als je van structuur houdt en je uitgedaagd wilt worden.

Waarom doe je Ashtanga yoga?

Ashtanga Yoga is perfect als je flexibeler en sterker wilt worden. Daarnaast is het een ideale yogastijl om met yoga te beginnen. Doordat in iedere les dezelfde houdingen voorbijkomen kun je de houdingen sneller leren en de lessen beter volgen.

Goed om te weten!

De Ashtanga yoga serie is met grote zorg opgebouwd waarbij de houdingen de basis vormen voor de volgende houdingen. Jezelf door de serie haasten, of houdingen overslaan raden we daarom niet aan.

Hatha yoga

Wat is Hatha yoga?

Hatha yoga is de meest oude yogastijl van allemaal en velen andere stijlen zijn hieruit voortgekomen. Hatha werd beoefend door monniken die lichaamsbeweging nodig hadden naast het vele mediteren. Hatha kent voornamelijk niet-bewegende asanas (houdingen) en deze houdingen worden langer vastgehouden, zonder dat het oncomfortabel wordt. Spanningen zullen hierdoor verdwijnen, waardoor je tijdens de meditatie langer en comfortabeler kunt zitten.

Waarom doe je Hatha yoga?

Hatha Yoga is goed voor beginnende yogi’s die de houdingen beter onder de knie willen krijgen. Met Hatha yoga kun je werken aan kracht, flexibiliteit en ontspanning.

Goed om te weten!

Hatha yoga is een statische yogastijl, waardoor het heel geschikt is om op andere plekken uit te voeren dan op je yogamatje.

Restorative yoga

Wat is Restorative yoga?

Dit is een zeer ontspannende yogales waar we veel gebruik maken van bolsters, blokken en dekentjes om het lichaam te ondersteunen. Het gaat hierbij niet om het versterken of rekken van je lichaam, maar juist om volledige ontspanning. Door het gebruik van alle hulpmiddelen kan je lichaam zich maximaal overgeven aan de zwaartekracht.

Waarom doe je Restorative yoga?

Als je moe, overwerkt, ziek of geblesseerd bent, kan restorative yoga je helpen het lichaam weer te herstellen. Deze les is geschikt voor alle leeftijden en alle niveaus.

Goed om te weten!

Je kunt op Tula Yoga Online ook een heerlijk Restorative Yoga programma volgen. Lovely deelt fijne Restorative yogalessen met je en legt de verschillende houdingen afzonderlijk aan je uit. Je vindt het programma onder het kopje ‘cursussen’.

Vinyasa yoga

Wat is Vinyasa yoga?

Laat je verrassen door een serie asanas (houdingen) in deze yogastijl. Je gebruikt je ademhaling om alle houdingen vloeiend met elkaar te verbinden. Deze dynamische en creatieve les, die elke keer weer anders is, geeft je energie en daagt je uit om je balans te vinden.

Waarom doe je Vinyasa yoga?

Vinyasa yoga beoefen je als je houdt van afwisseling. Tijdens Vinyasa yogalessen kunnen de yogadocenten hun creativiteit kwijt en nemen ze je mee in hun yogawereld. Iedere yogales is daarom uniek.

Goed om te weten!

Vinyasa yoga kun je bij Tula Yoga Online volgen op drie manieren:
  • Vinyasa slow flow » een rustige vinyasa waarbij de houdingen elkaar kalm opvolgen. In deze lessen worden vaker knielende of zittende houdingen toegevoegd.
  • Vinyasa » De typische vinyasa yogales waarbij je soms licht uitgedaagd kan worden.
  • Vinyasa strong flow » De uitdagende variant van Vinyasa. In deze lessen worden pittigere houdingen geïntegreerd en wordt er meer aandacht besteed aan kracht en flexibiliteit.

Yin yoga

Wat is Yin yoga?

Bij de meeste vormen van yoga gebruik je je spieren om asanas (houdingen) te vormen. Dit zijn de Yang-stijlen, zoals Ashtanga of Vinyasa. Tijdens Yin Yoga stimuleren we de diepere weefsels (fascia) in het lichaam door deze op rek te brengen. Dit stimuleert de energetische stromingen in het lichaam. Alle houdingen worden voornamelijk op de grond uitgevoerd: zittend of liggend, waarbij we de houdingen langer vasthouden (3-5 minuten).

Waarom doe je Yin yoga?

Yin yoga zorgt er op een ontspannen manier voor dat je energie weer gaat stromen. Als je op zoek bent naar een meditatieve vorm van yoga, is dit de juiste optie voor jou..

Goed om te weten!

Niet ieder lichaam is hetzelfde gebouwd, waardoor ook de uitvoering van de yogahoudingen soms anders is. Dat is prima! Vaak geeft de docent alternatieve houdingen, of doe het naar jouw kunnen. Het gaat erom dat jij de ontspanning kunt vinden en niet om het ‘perfect’ uitvoeren van een yogahouding.

Yoga Nidra

Wat is Yoga Nidra?

Nidra wordt ook wel ‘de slaap van de yogi’s’ genoemd. Één Yoga Nidra les kan namelijk gelijk staan aan vier uur slapen. Tijdens een les lig je comfortabel en wordt je begeleid in een soort meditatie. De yogadocent doet dan verschillende technieken met je zoals bijvoorbeeld  visualisaties en ademhalingsoefeningen. Het doel van Yoga Nidra is loslaten. Het loslaten van negatieve energie, stress, of de druk op je schouders.

Waarom doe je Yoga Nidra?

Yoga Nidra is een hele fijne manier om echt tot rust te komen. Daarnaast wordt het regelmatig gebruikt om dingen te verwerken. Dingen die op een dag zijn gebeurt of traumas wat je met je mee draagt.

Goed om te weten!

Een Nidra yogales kan meerdere effecten hebben. Als je het ‘s avonds doet voor het slapen gaan zul je merken dat je een betere nachtrust krijgt en rustiger slaapt. Doe je een Nidra ‘s ochtends? Dan geeft het juist energie voor de rest van je dag.
up