fbpx

Welke yogales is geschikt voor mij?

Er zijn ontzettend veel yogastijlen waardoor je misschien door de bomen het bos niet meer ziet. We helpen je graag zodat jij kunt bepalen welke yogastijl bij jou past.

Wil je een keer iets anders proberen dan de stijlen die je al kent dan helpen we je hieronder graag met ideeën. In het lesoverzicht kun je al heel goed selecteren op de diverse stijlen, maar ook op de lengte van de les en intensiteit. Bedenk daarom eerst waar je zin in hebt, of hoeveel tijd je hebt vandaag.

Naast de losse lessen hebben we ook speciale series voor je gemaakt. Deze series zijn net als een televisieserie. Begin bij nummer één en volg de lessen op volgorde. Iedere ‘aflevering’ gaat door op de voorafgaande ‘aflevering’ en zo volg je een logische en fijne serie. Iedere serie heeft een eigen thema, stijl of onderwerp.

Ben je nog niet zo bekend met yoga en wil je liever eerst meer leren? Volg dan onze Beginnen met yoga cursus en leer over wat yoga nu eigenlijk is en wat het voor je kan betekenen.

De verschillende yogastijlen van Tula

Ashtanga

Ashtanga Yoga bestaat uit een vaste serie houdingen. Het is een dynamische serie die je krachtig en flexibel maakt, maar ook innerlijke rust brengt. Ontdek het zelf door continu in en uit de asanas (houdingen) te bewegen waarbij je gebruik maakt van je ademhaling. Probeer deze stijl als je van structuur houdt en je uitgedaagd wilt worden. 

Hatha

Hatha yoga is de meest oude yogastijl van allemaal en velen andere stijlen zijn hieruit voortgekomen. Hatha werd beoefend door monniken die lichaamsbeweging nodig hadden naast het vele mediteren. Hatha kent voornamelijk niet-bewegende asanas (houdingen) en deze houdingen worden langer vastgehouden, zonder dat het oncomfortabel wordt. Spanningen zullen hierdoor verdwijnen, waardoor je tijdens de meditatie langer en comfortabeler kunt zitten. 

Restorative yoga

Een ontspannende les waar we veel gebruik maken van bolsters, blokken en dekentjes om het lichaam te ondersteunen. Het gaat hierbij niet om het versterken of rekken van je lichaam, maar juist om volledige ontspanning. Door het gebruik van alle hulpmiddelen kan je lichaam zich maximaal overgeven aan de zwaartekracht. Als je moe, overwerkt, ziek of geblesseerd bent, kan restorative yoga je helpen het lichaam weer te herstellen. Deze les is geschikt voor alle leeftijden en alle niveaus.

Vinyasa

Laat je verrassen door een serie asanas (houdingen) in deze les. Gebruik daarbij je ademhaling om alle houdingen vloeiend met elkaar te verbinden. Deze creatieve les, die elke keer weer anders is, geeft je energie en daagt je uit om je balans te vinden.

Vinyasa strong flow

Dit is een uitdagendere Vinyasa les. Deze les is fysiek zwaarder dan een reguliere Vinyasa en raden we niet aan als je net begint met yoga. Er wordt gewerkt aan kracht, souplesse en uithoudingsvermogen, waarbij we de les opbouwen naar een uitdagende houding. 

Vinyasa slow flow

Dit is een langzamere Vinyasa les, waarbij we minder staande houdingen beoefenen. Door langzaam door deze flow te bewegen zullen je lichaam en geest ontspannen. Probeer deze les als je beweging nodig hebt, maar het rustig aan wilt doen. Deze les is geschikt voor beginners of voor iedereen die langzaam kracht wilt opbouwen.

Yin 

Bij de meeste vormen van yoga gebruik je je spieren om asanas (houdingen) te vormen. Dit zijn de yangstijlen, zoals Ashtanga of Vinyasa. Tijdens yin stimuleren we de diepere weefsels (fascia) in het lichaam door deze op rek te brengen. Dit stimuleert de energetische stromingen in het lichaam. Alle houdingen worden voornamelijk op de grond uitgevoerd: zittend of liggend, waarbij we de houdingen langer vasthouden (3-5 minuten).
Als je op zoek bent naar een meditatieve vorm van yoga, is dit de juiste optie voor jou.

Yoga Nidra 

Ook wel ‘de slaap van de yogi’s’ genoemd. Fleur legt je in onderstaande video uit wat yoga nidra is. Via het abonnement kun je de nidra’s van Fleur onbeperkt volgen.

up